Kotoučové brzdy jsou v dnešním biker světě velmi oblíbené. Oproti ostatním druhům brzd však vyžadují o něco více práce, a to především k správném seřízení. Bez správného seřízení a pravidelné údržby hrozí selhání brzd, čímž riskujete nejen svůj vlastní život, ale také život ostatních. V tomto článku si ukážeme jednoduchá návod, jak seřídit kotoučové brzdy na kole a na co si dát pozor.
Jak fungují kotoučové brzdy
Kotoučové brzdy fungují tak, že brzdové destičky jednoduše tlačí na brzdový kotouč. Tím dochází k tření, což zapříčiňuje brzdění. Kotoučové brzdy jsou umístěny jak na přední vidlici, tak i na zadním náboji kola.
Co je potřeba k seřízení kotoučových brzd
Na začátku každého návodu máte uvedeno, co budete k dané aktivitě potřebovat. Přeci jen nechcete dorazit do sklepa či garáže a tam zjistit, že jste si půlku nářadí zapomněli doma. Pojďme se tedy podívat, co budete potřebovat.
- imbusové klíče (ideálně celý set),
- francouzský klíč nebo klíč pro rovnání kotoučů,
- kleště na napnutí lanek,
- čistící odmašťovací prostředek,
- pár vizitek
- a elastickou pásku.
Proč je potřeba seřizovat brzdy
Kotoučové brzdy je potřeba seřizovat a udržovat proti nečistotám a především mastnotě. Je to prosté. Vzhledem k tomu, že efekt brždění vytváří brzdové destičky stlačující kotouč, stvá se jakákoliv mastnota velkým problémem.
Postup jak seřídit kotoučové brzdy
Postup seřízení kotoučových brzd spočívá v nastavení brzdových destiček a srovnání kotoučů. Nejprve je třeba uvolnit brzdový mechanismus a odstranit kolo z rámu. Poté se může provést kontrola stavu brzdových destiček a zarovnat je s kotouči. Pokud jsou destičky opotřebované nebo nezarovnané, je třeba je vyměnit nebo upravit, což znamená odmastit a obrousit.
Následně se mohou brzdové destičky a kotouče promazat čistícím odmašťovacím prostředkem.Při seřizování brzd se používá francouzský klíč k upravení polohy brzdových destiček a kotoučů tak, aby se vytvořil optimální kontakt. Tím vznikne dostatečná brzdná síla Po dokončení seřizování byste měli seřízení otestovat, ideálně na rovince. Ne že se s kolem hned pustíte z kopce.